×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار امروز

امروز : یکشنبه, ۳ مرداد , ۱۴۰۰  .::.   برابر با : Sunday, 25 July , 2021  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استعداد های درخشان در دانشگاه

نظر محمدرضا آهنچیان در مورد استعداد های درخشان

استعداد های درخشان

استعداد های درخشان

 

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی صبح روز جاری ( هفتم بهمن ماه ) در جلسه مجازی مدیران دفاتر استعداد های درخشان دانشگاه‌ ها اظهار کرد: مبنی بر تأکید نائب رئیس آموزشی وزارت علوم وقت کمی برای دانشجو یان برتر گذاشته می‌شود در حالتی که بایستی این نقیصه برطرف شود.

او با اشاره به شورای ساماندهی استعداد‌های درخشان ادامه داد: مواقعی که از دانشگاه‌ها و دانشجوها برای ورود به شورای سوق‌دهی استعداد‌های درخشان ارجاع میگردد، نا مناسب است و بایستی در آن تجدیدنظر شود. نگهداری شورای هدایت در خصوص تمرکز بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و بیرون کردن امرها اجرایی از جلسات شورا دوچندان مورد تأکید است.

مدیرکل محل کار برنامه‌ریزی یادگرفتن عالی خاطر نشان کرد: استقرار خط مش ارتقاء اختیارات دانشگاه‌ها در قبول دانشجوی استعداد درخشان از روش تغییر‌و تحول و تصحیح در قانون ها و قوانین مدنظر است. در این باره ارتقا سهمیه دانشجو یان استعداد درخشان تا ۴۰ درصد در دانشگاه‌های برتر در زمان فوق لیسانس یک کدام از اقدامات مؤثر بود . ولی این دستاورد به‌آسانی به دست نیامد و جلسات زیادی در این مورد برگزار شد . علم آموزی هم زمان در دو حرفه یکی‌از دستاورد‌ها در این مورد بود.

آهنچیان درپی با تأکید بر تمرکز بر وجوه مغفول کارها استعداد‌های درخشان ذکر کرد: محدودیت‌هایی در حمایت از دانشجو یان برتر موجود هست که می بایست اصلاحاتی صورت گیرد، هر ساله تعداد متعددی از دانشجوها از مرز و بوم بیرون می شوند در شرایطی‌ که در حمایت از دانشجوها تمرکز داشته باشیم جزء نقص‌ حل میگردد.

او با اشاره به کارکرد کمیته استعداد درخشان اعلام کرد: این کمیته یک مقام پایین‌تر از شورای جهت دهی استعداد درخشان است. کمیته نباید وارد مورد ها یگانه شود بلکه می بایست بتواند وقت بیشتری برای سیاست‌گذاری‌ها صرف نماید.

مدیرکل محل کار برنامه‌ریزی فراگیری عالی اظهار ‌کرد: استعداد های درخشان بایستی از ترم نخستین تحصیلی شناسایی شوند و حمایت‌های واجب صورت گیرد. بیشترین مسئله‌ای که دانشجو یان استعداد های درخشان با آن مشغول میباشند مرتبط با منافات شرایطشان با ضوابط است. دراین مورد، زیرا تأکید بر فعالیت به ضوابط است بایستی بیان‌کنم که با هیچ درخواستی دراین باره موافقت نشد.

آهنچیان خاطر نشان کرد: همینطور از توان دانشگاه‌ها برای حل مساله بهره گرفتیم و توانستیم با تغییرات آیین‌نامه‌ای بعضا از مشکلات را برطرف کنیم.

او با اشاره به نقاط قوت افزود: از جمله نقاط قوت جدیت و اهتمام دانشگاه‌ها و مؤسسات یادگرفتن عالی در ملازمت و همراهی با سیاست‌ها و رویکرد‌های ستاد در شناسایی و رویش استعداد‌های تحصیلی، پایبندی به اصول در مراجع قانون‌گذاری و وجود هماهنگی در نهاد‌های مربوط به کارها استعداد‌های درخشان است.

استعداد های درخشان

 

آهنچیان در رابطه نقاط قابل بهبود افزود: برای بهبود موقعیت اضطراری است هم‌افزایی بیشتر فی مابین دانشگاه‌ها در هر استان/ حیطه در تبادل دانشجوی استعداد های درخشان و تعریف پروژه‌های مشترک.

 

رشد و سوق‌دهی استعداد درخشان صورت گیرد. مراحل شناسایی دانشجو ها استعداد درخشان , اعطای اختیار بهبود و گسترش محور‌های حمایت کننده استعداد‌های درخشان بوسیله مراجع قانون‌گذار ملی و استانی تصحیح شود . همینطور برنامه‌های رویش و استعداد درخشان با انگیزه ارتقا پایبندی به جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اهل ایران اسلامی توسعه و گسترش یابد.

مدیرکل محل کار برنامه‌ریزی یادگرفتن عالی در رابطه چشم‌انداز آتی اظهار کرد: مراحل قانون‌گذاری ادامه دارد، ارتقاء استقبال بخش مدنی و خصوصی از جذب دانش‌آموختگان، استعداد های درخشان و بهبود در رابطه ها دستگاهی میان وزارت علوم و بقیه دستگاه‌ها مدنظر است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.