×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار امروز

امروز : پنج شنبه, ۱ آبان , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Thursday, 22 October , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واقعیت هواپیمای اوکراینی چه بود؟

جزئیات جدید حادثه هواپیمای اوکراینی

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش پیشرفت بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد .

بر پایه ی این گزارش , یادی از سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اکراین – اینترنشنال بدست آمده که در آن اتفاقات رخ داده در پرواز مذکور توسط یکی سامانه‌های دفاع هوایی تحت عنوان یک تهدید شناسایی شد و به آن شلیک شده‌است .

در این گزارش همچنین انگیزه از بررسی سانحه را شناختن ریشه‌های این حادثه و خودداری از وقوع مجدد آن اعلام شده و درین بررسی , تحقیقات برای شناسایی مقصر , سرزنش عامل ها آن و یا این که احقاق حقوق از دست رفته انجام نمیشود .

در گزارش اداره هواپیمایی کشوری آمده است که بررسی جزئیات سانحه ممکن است برای بازماندگان دلخراش و ناراحت کننده باشد اما می بایست توجه داشت که بیان هر نوع سانحه‌ای به معنی طبیعی و ناگزیر جلوه دادن آن نیست و قرار نیست عواطف بازماندگان درین گزارش مورد نظارت و بررسی قرار گیرد . ما به احساسات بازماندگان این سانحه احترام میگذاریم .

نوشته کامل جزئیات سانحه در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به شرح ذیل است :

۱ – حدود ساعت ۴ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ پدافند هوایی نظامی به بخش غیرنظامی مرکز کنترل فضای کشور اطلاع میدهد که تنها پروازهایی مجاز به بلند شدن از باند فرودگاه‌ها می‌باشند که از قبلی به وسیله شبکه پدافند شناسایی شده و این نهاد , مجوز پرواز آنها را صادر کرده بود . این تغییر منش مبنی بر دریافت تاییدیه از پدافند نظامی با انگیزه شناسایی شدن پروازهای غیرنظامی صورت گرفته بود .

۲ – پرواز هواپیمای اکراینی ساعت ۵ : ۵۱ : ۲۸ ثانیه خواهش روشن کردن موتورها را به مراقبت پرواز ارائه داد . ساعت ۰۵ : ۵۲ : ۳۱ ثانیه بامداد مراقبت پرواز با مرکز کنترل فضای مرز و بوم تماس گرفته و درخواست صدور پرواز هواپیمای اکراینی را ارائه می دهد که این مرکز در ساعت ۰۵ : ۵۳ : ۴۸ ثانیه خواهش مذکور را به پدافند نظامی آگهی می کند .

۳ – هواپیمای اکراینی ساعت ۰۶ : ۱۰ : ۲۰ ثانیه مجوز پرواز را از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی اخذ کرده و در مسیر و ارتفاع پیش بینی شده در راستای کریدور پروازی ادامه تکان میدهد .

۴ – در یکی سامانه‌های دفاع هوایی تهران پس از جابجایی سامانه فرایند تنظیم مجدد این سامانه در اثر خطای انسانی به سمت شمال سیستم فراموش می‌شود . لذا درین سامانه به دلیل عدم تنظیم صحیح مجدد سمت شمال , با خطایی ۱۰۷ مرتبه مواجه شده و در طول پرواز هواپیمای اکراینی , این خطا به وسیله کاربر سامانه دفاع هوایی بازدید میشود .

۵ – در ساعت ۰۶ : ۱۳ : ۵۶ ثانیه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه شمالی خود شناسایی می کند در حالی که هواپیمای مذکور پس از بلندشدن از باند فرودگاه امام از سوی ۱۴۳ جايگاه نسبت به‌این سامانه در حال نزدیک شدن به پدافند بوده است .

۶ – کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات انگیزه شناسایی شده را ساعت ۰۶ : ۱۴ : ۲۱ ثانیه به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام می‌کند که‌این هدف , همان هواپیمای اکراینی بوده ولی توسط سامانه دفاعی به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غربی در حال نزدیک شدن به تهران بوده , شناسایی میشود .

۷ – در این گزارش اعلام شده که داده ها ثبت شده نشان می دهد پیام سامانه دفاعی با مرکز همانگی مربوطه رد و بدل نشده است . لذا کاربر سامانه پدافندی با جداسازی و تحلیل اطلاعات اخذ شده , هواپیمای اکراینی را یک هدف متخاصم شناسایی مینماید . اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاعی انگیزه شناسایی شده را یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد شلیک موشک منتفی میشد .

۸ – در ساعت ۰۶ : ۱۴ : ۴۱ ثانیه کاربر پدافند هوایی که پاسخی از مرکز هماهنگی اخذ نکرده یک فروند موشک در سمت هدف متخاصم شلیک می کند . بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی و فرمان شلیک اخذ نکرده باشد مجاز به شلیک نیست .

۹ – در حین شلیک موشک اول , هواپیمای اکراینی در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشته است و بر اساس سامانه‌های جانور در‌این زمان هواپیما مسیر درست خویش را طی می نموده است .

اخبار جدید از سقوط هواپیمای اوکراینی

۱۰ – ساعت ۰۶ : ۱۴ : ۵۹ ثانیه فیوز رادیویی موشک شلیک شده بوسیله سامانه‌های نظارتی متعلق , در همان محل فعال میگردد .

۱۱ – ساعت ۰۶ : ۱۴ : ۵۸ ثانیه آخرین داده ها دریافتی از هواپیما شامل ترانس پاندر رادار ثانویه و داده ها خودکار موقعیتی ( ABS – B ) دریافت میشود و بعد از آن اخذ اطلاعات تماما جدا می‌شود و هیچ نوع سیگنال رادیویی از هواپیما اخذ نشده است .

۱۲ – بعد از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اولیه , قفل راداری سامانه پدافندی , کماکان بر روی هدف باقی مانده و سامانه مذکور انگیزه خویش را همچنان شناسایی و مسیر جنبش آن را ردیابی مینماید . لذا موشک دوم در ساعت ۰۶ : ۱۵ : ۱۱ ثانیه از سامانه دفاعی به سمت هواپیمای اکراینی شلیک می‌گردد . ساعت ۰۶ : ۱۵ : ۲۴ ثانیه آخرین ارتباط موشک با سامانه پدافندی در مکانی نزدیک مسیر جنبش هواپیما ثبت میشود و بعداز آن پیام موفقیت آمیز نبودن عملکرد موشک در سامانه پدافندی نمایش داده می شود و هواپیمای پس از مدتی از قفل راداری این سامانه خارج میشود .

۱۳ – هواپیمای اوکراینی  درین لحظه شروع به گردش به راست می‌نماید و به دلیل قطع ارتباطات رادیویی , اطلاعات ارتفاع هواپیما در این مرحله در دسترس نیست . شواهد نشان میدهد ساعت ۰۶ : ۱۶ : ۱۱ ثانیه آتشی در هواپیما ساخت شده و حجم آن افزایش می یابد .
قرار تصاحب کردن در برگه اولیه گوگل را تجربه نمایید
دسترسی به پزشک معالج کارشناس درهر زمان ومکان

۱۴ – ساعت ۰۶ : ۱۸ : ۲۳ هواپیما در منطقه خلج آباد شاهدشهر در یک زمین بازی به زمین برخورد میکند . همزمان با برخورد هواپیما با زمین , انفجاری رخ میدهد و هواپیما در مسیری که در سمت فرودگاه قرار داشته در چندین مرحله دیگر به زمین برخورد میکند . لذا قطعات هواپیما , اموال و اشیا جانباختگان و بقایای پیکر مسافران در ناحیه گسترده ای در یک منطقه مسکونی , بوستان تفریحی و باغات و اراضی کشاورزی اطراف آن منتشر می‌گردد .

۱۵ – در گزارش اداره هواپیمایی کشوری آمده آثار مواد منفجره موجود بر روی بدنه هواپیمای اوکراینی با آثار مورد انتظار از انفجار سر جنگی موشک سامانه دفاعی عمل کننده , مشابهت‌هایی دارد که بررسی‌های تکمیلی آن همچنان در دست اقدام است .

۱۶ – هواپیمای اوکراینی ۱۷۶ سرنشین داشته که ۹ نفر از آنها گروه پروازی و مابقی مسافران پرواز بوده اند که همه سرنشینان این هواپیما جان باختند . یک کدام از مسافران حامله بوده و سن جنین فوت شده در‌این سانحه ۷ ماه بوده است که مطابق قانون ها حاکم در کشور ایران , جنین فوت شده هم یک انسان کامل محسوب می‌شود و در رسیدگی‌های قضائی تعداد متوفیان تعداد ۱۷۷ نفر در نظرگرفته شده‌است .

۱۷ – اداره هواپیمایی کشوری تابعیت سرنشینان این هواپیما را به شرح زیر اعلام می‌نماید :

۱۱ سرنشین اکراینی

۳ سرنشین انگلیسی

۳ سرنشین آلمانی

۱۰ سرنشین سوئدی

۴ سرنشین افغانستانی

۶۳ سرنشین کانادایی

۸۲ سرنشین اهل ایران

۱۸ – گزارش مذکور نقش پررنگ خطای انسانی را از عوامل این سانحه اعلام کرده و اگر هر مورد از حلقه‌های این زنجیره خطای انسانی حذف می‌شد شلیک در راستای هواپیما رخ نمی‌داد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.