×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار امروز

امروز : دوشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۰  .::.   برابر با : Monday, 25 October , 2021  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۳ مورد از سبک زندگی سالم با پسماند صفر (پارت اول)
فرانه

پسماند صفر (Zero Waste) امری محیط زیست دوستانه است که روش هایی برای کاهش زباله مصرفی و تولید محصولات بر پایه مواد اولیه گیاهی می باشد.

انسان به دلیل تلاش هایی که درقرن اخیر برای دستیابی به یک معاش راحت و ایمن تر انجام داده است , به کامیابی‌های بسیاری در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیکی دست یافته است، اما به واسطه همین زندگی ماشینی انسان مدرن با مشکلاتی مواجه است که به شدت زندگی اورا تحت تأثیر قرار می دهند. مشکلاتی چون تخریب محیط زیست و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های آتی جوامع بشری را با تهدید جدی روبرو ساخته است. به گونه ای که این رویدادها سالانه تلفات جانی و مالی متعددی را برای جوامع بشری در پی دارد و هزینه‌های متعددی را بردوش اجتماعات انسانی می‌گذارند.

همچنین شایان ذکر است با افزایش نگرانی‌های انسان نسبت به دوچندان شدن مشکلات و آلودگی‌های زیستی و با گسترش و توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با صنایع پتروشیمی و پلیمر، محیط زیست درخطر قرار دارد. و به جهت سهولت استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در بین مردم و همینطور قیمت ارزان آن این ظروف دوچندان مورد توجه قرار می‌گیرد.

پسماند صفر کمک به جلوگیری از افزایش زباله

پسماند صفر؛ کاهش زباله در محیط زیست

افزایش زباله و پسماند آن هم برای سلامتی محیط زیست و هم برای انسان امری مهم به شمار می رود.

زُباله یا پسماند به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود.

با نگاهی به مصرف روزانه میلیاردها کیسه پلاستیکی پلی‌اتیلنی و آثار زیست ‌محیطی ناراحت کننده و فاجعه‌آمیز آن‌ها به دلیل عمر طولانی چند صدساله،  وجود انواع مواد سمی و کشنده در آن و آلوده و کثیف نمودن محیط زیست،  باید سیاست‌های مرتبط با ممنوعیت مصرف،  وضع مالیات‌های سنگین و استفاده از جایگزین‌های غیرآلاینده، در دستور کار دولت‌ها و شهروندان قرار گیرد. همچنین انسان در مواجهه با طبیعت و محیط زیست که بقای او به طور اجتناب ناپذیری بدان وابسته است، روش معقولی را اتخاذ ننموده و به جای جامع نگری و برنامه ریزی برای بهره برداری پایدار از محیط زیست پیرامون، به بهره گیری و منفعت جویی ناپایدار از آن پرداخته است.

افزایش زباله در طبیعت و محیط زیست

پسماند صفر و تاثیر آن بر اقتصاد 

در این میان بعضی از صنایع با به کارگیری اقداماتی، گام‌های لازم را جهت کاهش اثرات نهایی که برمحیط زیست می‌توانند داشته باشند، برداشته‌اند.  در حال حاضر بازاریابی بر پایه ی ملاحظات اجتماعی و محیطی یکی از مهمترین فعالیت‌های شرکت‌ها شده است.

در حالی که سوزاندن زباله به شدت توسط اکثری از شرکت‌ها و کشور‌ها جا افتاده‌، اما این مسئله پایدار نیست و به محیط زیست آسیب می رساند. رشد شهری، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در طرح‌های فیزیکی ضروری می‌سازد. رشد برای هر ناحیه شهری ویژه، نه‌تنها یک فرایند مداوم است ، بلکه یک توالی از جهش‌هایی است که ممکن است با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم برای رشد همراه باشد. بدین ترتیب سرمایه‌گذاری جدید که پایه تغییر ساختار شهری است، یکی از معتبرترین عنصرها در اقتصاد ملی است.

سوزاندن زباله در محیط زیست

پسماند صفر و تاثیر آن بر انسان

آلودگی‌های زیست محیطی که در نتیجه تولیدات و مصارف انسانی پدیدآمده، از جمله مسائلی هستند که بارها به وسیله سازمان‌های فعال در این مورد به عنوان تهدیدی برای انسان شناخته شده اند. در این میان برخی از صنایع با به کارگیری اقداماتی، گام‌هایی را جهت کاهش اثرات مخربی که ممکن است بر محیط زیست داشته باشند برداشته اند. از جمله این اقدامات بازاریابی سبز یا محیط زیست دوستانه است. یعنی ، توسعه زیست محیطی و طبیعی فعالیت‌های بازاریابی با بکارگیری نقش مسئولیت پذیری زیست محیطی و اجتماعی شرکت‌ها به منظور توسعه پایدار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش اعظمی از مصرف کنندگان این آمادگی را دارند که برای حمایت واقعی از محیط زیست برای محصولاتی که استانداردهای محیطی را رعایت می‌کنند مبلغ بیشتری پرداخت کنند . به عنوان مثال نتایج مطالعه‌ای که روی مصرف کنندگان استرالیایی انجام شد نشان داد ۶۱ . ۵درصد مصرف کنندگان به طور متوسط حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر برای محصولات دوستدار محیط زیست هستند.

تاثیر زباله و پسماند صفر بر زندگی انسان

منابع : 

  • احمدوند، مصطفی، (۱۳۸۹) نگرش‌های زیست محیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه یاسوج: تحلیلی جنسیتی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد ۶، شماره ۲٫
  • زنگنه، یعقوب، درآمدی بر اقتصاد شهری‌، ارس رایانه، آذرخش، (۱۳۸۹).
  • Cao, X. (2011). Does It Pay to Be Green?An Integrated View of Environmental Marketing with Evidence from the Forest Products Industry in China. A
  • Mostafa, M. M. (2009), Shades of green: A psychographic segmentation of the green consumer in Kuwait using self-organizing maps, Expert Systems with Applications (36), PP: 11030–۱۱۰۳۸٫
  • Kotab Massaki and Kristian Helsen . (2004),Global Marketing Management, John Wiley & Son
  • (زباله)wikipedia

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.